lördag 16 juni 2012

Grönsaker i 1-2-3-lag!!!

Min vän Nette bjöd mig på grönsaker tillagade på detta vis! Å jag föll för dom som en fura!! Så enkelt och så gott! Har nu gjord dessa till middagen många gånger redan och det lär bli fler framöver. Så om du leter efter något nytt sätt att tillaga grönsaker på som samtidigt är gott till alla mat, ja då har du svaret här. Dessutom är det enkelt att ta med dom på en picknick, i båten eller i husvagnen. Bara att häla av lagen när det ska ätas. Hoppas ni också gillar dom, speciellt du Anna J!!

1-2-3-lag:
1 dl ättisksprit 12%
2 dl socker
3 dl vatten

Häll allt i en gryta och värm tills allt socker har lösts upp. Ställ till sidan medans du gör iordning grönsakerna. Hur mycket och vilka grönskaer du tar är upp till dig.Ta färska, inte frysta!! Här kommer förslag på olika sorter som jag vet blir goda. Lagen behöver inte täcka grönskarna men se till att skaka runt burken då och då. Själv brukar jag fylla glassburken till lite mer än hälften med grönsaker och då räcker en omgång av lagen. Gör du mer grönssaker än så då bör du göra en omgång lag till.

Grönsaker:
Morötter
Rödlök
Paprika
Blomkål
Broccoli
Zucchini

Skala de grönsaker som behöver, dela sen alla i lagom bitar och lägg i en burk med lock, tex en gammal glasslåda. Häll på lagen, det gör inget om den fortfarande är varm. Låt stå ett par tre timmar och skaka runt det då och då. Servera! Ju längre grönskaerna ligger i lagen desto mjukare blir dom. Det går bra att låta dom vara över natten. Dessa grönskaer har jag provat. Det finns säkert fler som blir goda på detta sätt, tex rädisor, sockerärtor, purjolök,. Prova dig fram och skriv gärna till mig vad du gjort och om det blev bra! Lycka till och smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar