lördag 19 januari 2013

Salsa till texmexmat!

När Lisa skulle ha fest frågade hon mig om jag kunde hjälpa till! Såklart jag både ville och kunde! På menyn stod det tacos med tillbehör! Bland annat gjorde jag denna salsasåsen. Supergod att ha i tacoskalen och tortillasbröden med färsen och grönsakerna, men också god att dippa chipsen i! Har sen gjort den för att ha i familjen när vi har tacomiddag istället för att köpa salasås. Godast är det om den får stå till sig några timmar eller en dag innan du äter den. Den ska serveras rumstempererad. Då kommer smakerna fram till sin rätt. Så det är bara att hälla allt i grytan och låta puttra så har du en grymt god sås till kvällens middag! Å gästerna kommer att bli impade!!

2 liter sås!

2 pkt finkrossade tomater
1 burk krossad ananas både kött och spad, ca 500 gr
½ dl rapsolja
1 burk majs
1 gul lök, finhackad
1 röd lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 färsk chili, finhackad
(eller 1½ tsk chiliflakes)
2 msk rödvinsvinäger
2 msk chilisås
2 msk tomatpuré
2 msk citronjuice, från flaska
½ dl socker
2 tsk malen koriander
salt

Blanda alla ingredienser i en gryta. Koka upp och låt sjuda i 2-4 timmar! Ja du läst rätt! Ju längre du sjuder den desto tjockare blir den och med fylligare smak. Men minst 2 timmar!! Mer än 4 är inte lönt för sen händer det inte mer med varken smak eller annat! När timmarna har gått så kan du köra några tag med en stavmixer för att det ska bli ännu mindre bitar i den men det är en smaksak hur du vill ha det. Smaka sen av med lite salt. Låt svalna och servera. Det är bara till fördel om den får stå till sig ett par timmar eller över dagen/natten innan den används. Serveras dock rumstempererad.
Vet inte om det går att frysa den, vår har ätits upp innan den har hamnat i frysen eller blivit dålig. Men jag kan tänka mig att det går alldeles utmärkt. Tänk bara på att tina upp den långsamt i kylskåp.
Självklart kan du göra en halv sats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar