lördag 17 november 2012

Ädel Kycklinggryta!

Vid ett "besök" på en av mina favoritbloggar, Bara en kaka till, fick jag synd på detta receptet. Helena som skriver bloggen har fått receptet av en vän som fått..... ja ni fattar. Nu tänker jag låta det vandra vidare till er! Jag tycker verkligen att ni ska prova detta, även ni som kan vara skeptiska till ädelost. Själv tycker jag inte om att äta ädelost som den är direkt på ett kex men jag gillar verkligen den smaken som den ger t.ex. på en pizza eller som här i en gryta. Å med tanke på att denna gryta fick 10 poäng av 10 av mina barn som verkligen inte gillar ädelost, ja då förstår ni vad jag menar! Så ska du servera det till någon som du vet inte gillar ädelost, säg inget förrän de ätit upp med god aptit!!! VI hade pressad potatis till vilket var mycket gott men jag kan tänka mig att även ris fungerar ypperligt. Gärna då ett som är rejält klibbigt! Här nedan kommer receptet så som jag gjorde vilket inte är så stor skillnad från originalet hos Helena, mer än att jag döpt om det!

4 pers

3-4 kycklingfiléer, beroende på hur stora de är
1 pkt bacon
ca 250 gram färska champinjoner
1 lagom stor purjolök
5 dl vispgrädde
2 msk kycklingfond
1-2 msk soya
140 gram ädelost
grovmalen svartpeppar

pressad potatis eller ris, samt sallad

Börja med att dela kycklingen i ganska stora bitar, dela baconen i små bitar, hacka svampen i lagom bitar för din familj och strimla purjolöken. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Ta upp kycklingen och lägg i en skål. Stek baconen, nästan knaper-stekt. Låt rinna av på papper. Fräs svampen och purjolöken tillsammans i smör tills svampen är lagom stekt och löken blivit mjuk. Lägg nu tillbaka kycklingen och baconen i svamp och purjolökssteket. Häll på grädde, fond och soya. Blanda runt väl och låt koka upp. Smula ner ädelosten och låt den smälta ner i såsen. Smaka av med grovmalen svartpeppar. (Hit kan du förbereda) Häll hela grytan i en ugnsform och ställ in på 225 grader längst ner i 10-15 min (längre om du förberett och grytan har kallnat. Sänk då till 200, tycker jag, och lägg ev över lite folie om du börjar få en för mörk yta och det inte är varmt.) Servera med pressad potatis och en god sallad.
Själv tänker jag servera denna vid något kalas eller annat tillfälle då vi är många men då skippa momentet i ugnen. Jag tror att det blir precis lika gott ändå!! Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar