söndag 10 februari 2013

Kolapannacotta på Hultet!

När mina föräldrar skulle ha inflyttningsfest kombinerat med att fira pappa som fyllt år skulle det vara en enkel men god efterrätt. Den skulle kunna förberedas några dagar innan och vara enkel att göra klar när det var dags att äta den! Valet blev att vi skulle göra en pannacotta fast med något nytt. Då blev det en Kolapannacotta. Receptet har jag hittat på min favoritmatblogg ""Bara en kaka till". Surfa gärna dig när du har tid! Jag gjorde den på fredagen och festen skulle vara på lördagen. Självklart kan du göra det ytterligare tidigare. Var bara noga med att det inte står något i kylen som den kan ta smak ifrån. Å ska du göra den samma dag som den ska ätas så börja direkt på morgonen. Jag föreslår dock att du i alla fall kokar burken kvällen innan eftersom det tar sin tid! Här kommer receptet.

8 port.

1 burk kondenserad söt mjölk
5 dl vispgrädde
3 gelatinblad

Börja med att koka burken, oöppnad, i en gryta med vatten i 2½ timme!!! Se till att burken hela tiden är under vatten! Ta upp och låt svalna så pass att du kan ta i den. Om du gör detta dagen innan så sleva upp kolan från burken och lägg i en skål. Ställ svalt tills du ska göra resten.
Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten. Koka upp grädden i en gryta. Tag bort från värmen och ha i kolan. Vispa runt tills den har lösts upp helt och blandat sig väl med grädden. Ta upp gelatinbladen från vattnet och lägg i kolagrädden. Låt smälta och blanda runt väl. Fördela kolagrädden i 8 skålar eller glas. Ställ kallt i minst 6 timmar, helst över natten.
Vid servering så är det gott att lägga på tex färska hallon eller frysta hallon som du låtit tina och sen mosat lite lätt. Passionsfruktskött kan jag också tänka mig är gott. Tänk på att ta något som är lite åt det syrliga hållet för att bryta lite mot det söta i pannacottan! Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar