tisdag 19 februari 2013

Limesockerkaka med limeost!

Tyvärr händer det ganska ofta att jag hittar recept som jag vill baka och bjuda familjen på men som innehåller ägg!! Ibland går det inte att utesluta eller byta ut och då blir det inte alltid av att jag bakar det för då kan den ena sonen inte njuta av det!! MEN denna kakan var lätt att ändra och anpassa för min familj! Vilket jag har gjort här! Det var bara att baka en sockerkaka utan ägg!! Å har du någon i din familj som inte tål något annat så hoppas jag att du kan anpassa kakan efter det! Vill du inte ha limeosten ovanpå så hoppa över den! Sockerkakan är god och frisk som den är!! Å har man gäster som inte tål mjölkprodukter så anpassa sockerkakan efter det och servera sen osten vid sidan om så att var och en som vill kan ta på sin del av kakan!!

En kaka som ger 20-24 bitar till kaffet

 4½ dl vetemjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 gram margarin
2½ dl mjölk
1 lime, både skal och saft

Sätt ugnen på 200 grader. Ta fram en bakpanna som är ca 25x 35 cm. Lägg bakplåtspapper i botten. Blanda sedan alla torra inredienser i en skål. Smält margarinen och blanda i mjölet. Häll i mjölken och blanda snabbt och väl med en visp. tvätta limen i så varmt vatten du kan. Finriv skalet och pressa ut saften. Blanda ner det i smeten. Häll smeten i formen med pappret. Grädda kakan ett snäpp upp från längst ner i ca 25 min. Den ska vara fin i färgen och provstickan torr när du kollar. Ta ut och låt svalna helt. När kakan är kall så blandar du Limeosten.

Limeost.

50 gram smör
2½ dl florscoker
2 tsk vaniljsocker
1 lime, finrivet skal och saften
400 gram färskost, typ Philadelphiaost

Blanda ihop smör och båda sorterna socker i en skål så det blir smidigt. Blanda i limeskalet och limesaften. Sen blandar du ner osten och blandar tills allt är smidigt.

Bred osten på kakan i ett jämt lager. Låt stå kallt en liten stund innan du delar kakan i bitar, eller så ställer du fram kakan så att var och en få ta sin bit. Garnera gärna med tex jordgubbar eller färska hallon, kanske lite rivet limeskal också! Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar