lördag 2 mars 2013

Chokladvåfflor!

Det finns en fantastisk tidning som kort och gott heter Baka. Den är en av mina favoriter vad det gäller att hitta inspiration men också läsa om bakning. I nr 1 2013 fann jag så detta receptet på våfflor. I min familj gör vi gärna våfflor på helgen som ett mellanting mellan fika och lunch. Jag tycker det är perfekt när vi har sovit länge och ätit en sen frukost. Något behöver senare stoppas i magen men vi känner inte för en matig lunch utan för en god mättande fika istället. Perfekt med våfflor. Lite grädde och sylt och det är klart. Eller kan man göra som minstingen och ta äppelmos på istället!!! Vet inte om det är gott då jag inte testat själv någon gång! Här kommer ett smarrigt alternativ till de vanliga våfflorna. Å det bästa är så klart att det inte är ägg i!!

ca 10 st.

3 dl vetemjöl
½ dl kakao
½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vispgrädde
2½ dl iskallt vatten
1 msk smör

Tillbehör
Vispad grädde,
sylt eller färska jordgubbar

Vispa grädden, 3 dl. Blanda i en skål vetemjöl, florsocker, vaniljsocker och salt. Häll i vattnet och hälften av den vispade grädden. Vispa till en slät smet. Vänd sedan ner resten av grädden i smeten. Hetta upp ditt våffeljärn. Pensla det varje gång innan du häller i smet så det inte fastnar. Jag hällde i ca 3/4 dl smet till varje våffla. Grädda tills den släpper järnet helt. Jag tycker det tog liiite längre tid än när man gräddar vanlig våffla. Men det kan ju skilja mellan olika våffeljärn. Servera sen våfflorna direkt när de är klara. Låt var och en ta grädde, sylt och/eller färska jordgubbar. Eller så testar du med äppelmos till!!!!! Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar