måndag 6 maj 2013

Chokladscones!

Min pappa älskar choklad och gillar att fika på scones på helgen! Alltså måste denna kombinationen vara det bästa någonsin!! Jag har ännu inte bjudit honom på det men jag hoppas jag får tillfälle snart!! Om inte annat så hoppas jag att han skriver ner receptet och provar!! Prova du med! Dom är jättegoda med en klick smör och en skiva ost. Eller en skiva brieost!! Lite för söta i min smak för att äta till frukost men perfekta till fikan!! Godast nybakade men funkar även att värma en sekund eller två i micron!!

9 st sconesbullar

8 dl vetemjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
½ dl råsocker
125 gram kallt smör
2,5 dl mjölk
100 gram mörk choklad, minst 55% kakao (Odenses är bra)

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda alla de torra sakerna. Tillsätt smöret och finfördela till en småsmulig massa. Hacka chokladen och blanda i den.  Häll i mjölken och knåda ihop degen snabbt. Dela degen i 9 lika stora bitar och forma så gott det går till bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda dom ett snäpp upp i ca 15 min. De ska vara lite gyllene på ytan när de är klara. Ta ut och låt svalna i 5 min på galler innan du delar dom. Njut med smör och ost!

1 kommentar: