lördag 18 januari 2014

Brieost i crustader!


Detta har blivit min nya last!! Makalöst goda! Första gången jag åt dom var hos min goda vän Helena. Perfekta att servera både till fördrinken, eller göra när du är sugen på något litet!! Problemet är att de är så goda att man riskerar att äta på tok för många! Har gjort dom till mig och mannen och ätit itsället för chips på lördagskvällen. Jag gjorde dom även på nyårsafton till skumpan vid midnatt. Perfekta att bara stoppa rätt i munnen!! Lova att du provar!

Du behöver
Minicrustader, ligger i 24-pack
Brieost
Hjortronsylt
En ugn!

Sätt ugnen på 200 grader eller förbered dom. Skär brieosten i små bitar som du kan pilla ner i crustaden. Exakt hur mycket ost du ska ta är svårt att säga, du ser på dom när det är lagom. Men en till två bitar som är ca 1x1 cm och ett par mm tjock! Prova dig fram! Ställ på en plåt med bakplåtspapper på eller i en ugnsform. Hit kan du förbereda om du vill. Plasta in och ställ i kylen tills du ska servera dom. Ställ in dom i ugnen längs ner i ca 5 min. Dom är klara när det bubblar om osten. Ta ut dom och lägg genast ner en liten klick hjortronsylt. Lägg upp på ett snyggt fat och servera genast. Njut!!

Om du förbereder dom så kan du uppleva att crustaderna blivit lite mjuk när du sen ska ställa dom i ugnen. Det är ingen fara, dom blir bra ändå!! Det är "fukten" från osten som gör det.Dock ska du inte låta dom stå mer än nån timme eller två i kylen. Och det är viktigt att du sätter plast om dom så att de inte drar till sig fukt från andra saker i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar