fredag 28 maj 2010

Parmesanost- och rosmarinpotatis

Detta receptet hittade jag i senaste numret av Allt Om Mat. Provade det till grillspett på fläskflié samt tillbehör på grillad svamp, paprika och rödlök. Det blev otroligt gott!! Kan tänka att det är gott till allt grillat men även till en god söndagsstek, som variation!! Till min familj på två vuxna och två barn gjorde vi på två bakpotatisar, det blev 4 skivor/potatis. Det blev två skivor över! En liten fingervisning om hur mycket du behöver göra!! (Jag har gjort om orginalreceptet något)

4 personer

2 bakpotatisar
4 kvistar färsk rosmarin, hackat
2 vita brödskivor, typ rostebröd, delat i mindre bitar
2 dl riven parmesanost
2 msk rapsolja
salt, lite olja att spraya/pensla på potatisen

Börja med att tvätta av potatisen ordentligt. Lämna skalet på! Skiva dem i 2 cm skivor. Jag skar av ändarna för att de ska ligga stilla. Då blev det 4 skivor på en potatis.
Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Spraya/pensla på lite olja. Strö på lite vanligt salt.
Blanda en en skål den rivna parmesanosten, brödet, rosmarinen och oljan. Fördela ovanpå potatisen. Ställ in i ugnen på 225 grader i 20-25 min. ( ett snäpp ner från mitten) Prova med en nål när de är färdiga. Servera till något grillat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar