onsdag 14 mars 2012

Kolakakor - på 15 min!

Dom här kakorna skulle kunna göra sig tillsamans med Gevalias reklam När du får oväntat besök. Dessa kokor gör du medans kaffet rinner ner till dina oväntade, eller väntade, fikagäster. För mig tog det ungefär 15 min från att jag satte igång tills de var klara!
Men äras den som äras bör! Receptet hittade jag i tidningen Hembakat nr 2 som finns just nu i butiken. En annan matbloggare vid namn Helena Elm är med i ett repotage. Detta är ett recept från hennes mormor. Hennes blogg heter Bara en kaka till. Den är väl värd ett besök!! Och dessa kakor är mer än väl värda att baka!

ca 35 st

100 gram smör, rumsvarmt
1½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk ljus sirap

Sätt ugnen på 225 grader. Rör ihop smör och strösocker tills det är mjukt. Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda sen ner dom i sockersmöret. Ha i sirapen och blanda ihop allt till en smidig degklump. Dela degen i fyra dela. Dessa gör du sen långa rullar av, men inte längre än att de får plats på plåten, långa sidan! Lägg alla fyra på en plåt med bakplåtspapper. Platta till rullarna lite. Grädda sedan i ugnen ca 8 min. De är klara när de är gyllenbruna i färgen. Snitta upp lagom fikabitar med en kniv medans de fortfarande är varma. Låt svalna något på galler innan du ställer fram med kaffet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar