måndag 15 oktober 2012

Chokladhuttar!

 
För många år sedan var jag och min man på en chokladprovning som vår bank bjöd in oss på!! Inledningsvis fick vi alla en "chokladsnaps" som var så otroligt god!! Sedan dess har jag letat efter ett recept som det! Åååå nu äntligen har jag hittat ett!! Vill du så kan du smakasätta med någon god konjak, whisky eller rom. Välj efter eget tycke! Jag gjorde både och så att barnen kunde få en hutt också! Själv kommer jag att göra denna framöver och servera till kaffet iställer för en efterrätt!! Den är såååå mumsig! Prova du med!

ca 15 st huttar i snapsglas som på bilden

5 dl vispgrädde
2 vaniljstänger
1 dl socker
150 gram mjölkchoklad, tag Odensés 36% (INTE Marabou)
ev 10 cl konjak/whisky/rom

Hacka chokladen och lägg i en skål. Häll grädden i en gryta. Dela vaniljstängerna och skrapa ur fröna. Lägg ner allt det i grädden och häll ner sockret. Koka upp. Sila grädden ner över chokladen, för att få bort stängerna, och vispa runt tills grädden och chokladen har blandats och smält ihop. Låt svalna innan du ev häller ner någon konjak/whisky/rom. Tänk bara på att hälla lite till sidan om du ska ha något utan alkohol. Anpassa cl-mängden efter hur mycket av satsen du ska smaksätta! 10 cl är ju till hela mängden! Låt svalna helt innan du servera i snapsglasen. Om det skulle bli över så häll upp på en flaska och förvara den svalt. Håller några dagar! NJUUUUTTTTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar