torsdag 11 februari 2010

Mormors köttfärs- och potatislåda



Den här rätten åt jag första gången hos min mormor när jag var i 10-årsåldern! Det är länge sedan!! Jag har sen gjort den otaliga gånger till min familj till vardags men även bjudit på den vid kalas. En enkel rätt som går att förbereda. Går även jättebra att frysa.

En stor gratängform


500 gram köttfärs
1 normal purjolök
1 burk champinjoner
1 msk vetemjöl
1 msk fransk senap
1 pkt bacon
1 1/2 dl vatten + 2 tsk buljongpulver ( sån på burk!)
8-10 potatisar
3-4 dl riven ost
4 dl matlagningsgrädde

Skala och skiva potatisen som till en potatisgratäng. Strimla baconen, strimla purjolöken och häll av svampspadet från svampen. Lägg allt detta i en stekpanna och fräs med smör. Ta åt sidan och bryn sedan färsen till den är klar. Häll tillbaka baconpurjolöksvamfräset och blanda runt med färsen. Strö över vetemjölet och blanda runt ordentligt.
Tillsätt vattnet och buljongen samt den franska senapen. Smaka av med salt och svartpeppar. Ha ev i mer senap om du så tycker.
Varva sedan i en stor smord ungsform. Börja med potatis i botten, ta hälften av köttfärsfräset, lägg på potatis, ta resten av köttfärsfräset och lägg på det sista lagret av potatis. Strö över osten. Häll grädden jämt över och ställ in i ugnen.
Den ska stå i 1- 1 1/2 timme i 175 grader på nedersta falsen. Ta en provsticka och känn på potatisen när den är klar. Om du tycker den börjar få för mycket färg innan den är klar så täck den med aluminiumfolié tills den är klar.
Om du ska bjuda på den så föreslår jag att du gör den helt klar och bara värmer den när gästerna är på väg. Då riskerar du inte att ni får vänta på den för att potatisen ska bli klar. Värm den då på 125 grader i 20-30 minuter täckt med folié så du inte bränner den. Servera den med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar