onsdag 31 juli 2013

Kycklinggratäng med salami och cocktailtomater!

 
Innan ugnen......

 
Efter ugnen.....

 
På tallriken....
 
 
En av mina favoritbloggar är Bara en kaka till. Häromveckan när jag surfade runt på den och läste gamla inlägg så fann jag detta receptet. Försstod redan när jag läste igenom receptet att det skulle vara smarrigt. Å det var det! Det föll hela min familj i smaken och jag är säker på att det kommer att bli en återkommande rätt hos oss, vi som älskar kyckling på alla möjliga sätt. Till och med minstingen Måns som i vanliga fall inte alls äter salami, åt med stor aptit!! Så prova du med. En rätt så väl till vardags som till fest tycker jag!! Jag skriver hur jag gjorde när jag lagade det.
 
Till 4 personer
 
3 kycklingfiléer
ca 100 gram salami
2 vitlöksklyftor
250 gram cocktailtomater
½-1 kruka färsk basilika
2 dl crème fraiche
3 dl vispgrädde
2 msk kycklingfond
2 dl riven ost, typ Herrgård
salt
svartpeppar
 
Börja med att sätta ugnen på 225 grader. Dela sedan kycklingen i grova bitar. Bryn dom i en panna med smör. De behöver inte bli helt genomstekta, bara få yta. Mot slutet pressar du i vitlöken och kryddar med lite salt och svartpeppar. Lägg i en ugnsfast form. Skär salamin i bitar och lägg den ovanpå kycklingen. Halvera tomaterna och lägg dom ovanpå också. Ta basilikan, en rejäl näve tog jag då mängden i min kruka var stor, och dela den grovt. Fördela den över det andra. Grovriv osten och strö på. Blanda ihop crème fraichen och grädden och fonden i en skål. Häll nu detta över alltihopa. Nu ska allt bara in i ugnen på nedersta snäppet i ca 15-20 min. Du ser när osten har smält och allt börjar få en gyllene färg. Ta ut och servera med nykokt pasta och en god sallad. Kan även tänka mig att det är gott med ris till om du föredrar det.
 
Nästa gång jag gör den ska jag även testa att grovhacka lite svarta kärnfria oliver och ha på samtidigt om tomaterna. Kan tänka mig att det kan bli gott.
Om du inte gillar just salami, försök ta något liknande med mycket smak i. Det ger god krydda till såsen och det vill du inte missa!
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar