fredag 6 augusti 2010

Bröd i korgar

Har under årens lopp stött på recept där det står att det ska jäsa i en brödkorg. Har inte riktigt gett mig in på det förräns nu. Hittade nämligen snygga jäskorgar på caféet "4 m.ö.h" i Hällevik. Passade på att önska mig dom i försenad födelsedagspresent. Har nu bakat en omgång i dom, blev supergott och snyggt!! Har just nu morotsbrödet på jäsning där i. Det receptet hittar du under december 2009, Morotsbullar. Ska sen även prova Solrosbrödet, mars 2010. Jag skriver längre ner hur jag gör med dom.
På denna hemsidan hittar du mer om jäskorgar, bilder på dom och praktisk information. Gå in på underrubriken Butik.


Här kommer receptet som blir på två bröd i korgarna. Självklart kan du baka dom och jäsa som vanligt på en plåt!

2 korgbröd
1 pkt jäst, 50 gram
5 dl vatten, fingervarmt 37 grader
25 gram rumsvarmt margarin
1½ tsk salt
2 msk mörk sirap
750 gram (ca 1,4 liter) Mörkt Lantbrödsmjöl, Kungsörnens

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och rör ut så att jästen löser sig. Klicka sen i margarinet och blanda ihop det. Ha i salt och sirap Rör runt. Ha sedan i mjölet lite i taget och låt det bli en smidig deg. Spara ½-1 dl till utbakningen. Låt assistenten knåda degen i ca 4 minuter. Rör du allt i en skål för hand så knåda själv i ca 8 min. Låt sen jäsa under bakduk i 40 minuter.
Tag upp och knåda den smidig för hand, tag hjälp av det sparade mjölet. Forma till de formar du har på korgarna och lägg i. Kom ihåg att mjöla korgarna först!!! Jäs övertäckta i 40 minuter till.
Vänd sen försiktigt över bröden på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 25-30 min i nedre delen av ugnen på 225 grader. Det ska låta ihåligt när du knacka på dom. Låt svalna på galler! Njut med smör och ost!

Morotsbullar: Här tog jag hälften av degen när den jäst första omgången och la i den avlånga formen. Resten av degen blev det 20 bullar av. Låt allt jäsa i 30 minuter till men grädda bullarna först och sen brödet. Brödet behöver ca 25 minuter på samma värme

Solrosfröbrödet: Gör antingen som med morotsbullarna, hälften till ett bröd och hälften till bullar. Eller så gör du två bröd och gräddar precis enligt receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar