lördag 14 juli 2012

Jordgubbssyltkakor med vit choklad!

Känner att jag just nu är lite insnöad på att använda vit choklad i mycket! Men det är ju sååå gott!! Så här kommer ännu en kaka med vit choklad!! Orginalreceptet finns i tidningen Hembakat nr 4 år 2012. Där kallas dom för Hallongrottor då de anväder hallonsylt. Det hade jag ingen så jag tog istället min egen jordgubbssylt med vanilj och lime. Funkar lika bra. Så jag skriver receptet som jag bakade dom. Jag la dock till att ta lite riven choklad på dom efter att de varit i ugnen för att det skulle bli både snyggt och lite mer smak av vit choklad! Men detta är naturlitvsi frivilligt!!  Känn dig fri att ta din favoritsylt. Det blir godast så!! Och dessa kakor tar itne längre tid att göra än att du kan servera dom till gästerna som plöstligt stod i dörren!!

20 st

125 gram smör/margarin
3/4 dl socker
2 dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver

Fyllning
Sylt
Riven vit choklad

Sätt ugenen på 200 grader. Ställ ut 20 st formar på en plåt. Jag använder mig av de som i affären heter småbrödsformar. (Du hittar dom där vanliga bullformar finns.) Rör strösocker och smör/margarin pösigt i en skål. Blanda i en annan skål ihop vetemjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver. Häll sedan  i det i sockersmöret. Blanda ihop till en deg. Dela degen i två och rulla varje bit till en längd och dela upp varje längd i 10 bitar. Rulla bitarna till kulor och lägg i formarna. Gör sedan en grop i mitten. Klicka i ca en tesked av sylt i varje kaka. Riv sedan vit choklad och ta ca ½ tsk choklad och lägg på sylten på varje kaka. Grädda dom i mitten av ugnen 10-12 min. Passa dom de sista minutrarna för då går det fort!! Tag ut och låt svalna i ca 5 min. Tag sen ytterligar lite riven vit choklad på varje kaka (det är det som är lite vitt på bilden) Blir både snyggt och gott!! Låt svalna ytterligare innan de serveras till kaffet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar