lördag 14 juli 2012

Smulpaj på röda vinbär!

Passa på att göra denna pajen nu när vinbärsbuskarna svämmar över av bär. Har du ingen egen buske så får du säkert "palla" hos grannen eller kompisen! Receptet på denna pajen hittade jag i Hembakat nr 4, 2012. Där använder dom sig av en vaniljstång.  Det hade inte jag hemma så jag tog vaniljsocker istället. De tog också 1½ liter bär, jag tog inte så mycket. Godast till är vaniljglass.

1 pajform

Fyllning:
1-1½ liter vinbär
1 vaniljstång eller 2 tsk vaniljsocker
2-3 dl strösocker beroende på hur syrliga bären är
2 msk maizena majsstärkelse

Smuldegen:
150 gram kallt smör/margarin
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 krm bakpulver
1 dl råsocker
1 nypa salt
ev 2 msk kallt vatten

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Smula sedan ihop alla ingredienserna till smuldegen.
Rensa och skölj av vinbären. Använder du frysta så låt de tina helt. Häll vinbären i pajformen. Om du anävnder vaniljstång så snittar du den och skrapar ur fröna och blandar ner bland bären. Blanda i en skål socker och maizena och vaniljsocker om du inte har vaniljstång. Häll sedan detta över bären och blanda runt med bären. När det är klart så fördela du smuldegen över bären. Ställ in i ugnen i mitten i ca 25 min. Servera den sedan ljummen med glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar