fredag 20 juli 2012

Hallonbröd

Häromdagen besökte jag Hallongården nere i Skåne! Ett helt underbart ställe med massor av saker gjorda på hallon som de själva har både plockat och producerat!! Fick där syn på ett bröd som de bakat. Givetvis med hallon i! Detta inspererade mig till att själv komponera och göra mitt eget hallonbröd! Och så här blev det! Jättegott om man frågar min familj och mina föräldrar. Helt klart en ny favorit i vår brödfamilj!!

2 bröd i 1½ liters bakformar, avlånga

8 dl vetemjöl
7 dl grahamsmjöl
3 dl solrosfrön
2 dl linfrön
3 dl havrekärnor
2 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 liter naturell yoghurt
2 dl mörk sirap
4 dl hallon, färska eller frysta , tinade

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Se till så att gallret är på nedersta fasen. Smöra två stycken avlånga formar på 1½ liter. Blanda därefter alla torra ingredienser i en stor skål. Blanda väl! Häll sedan i yoghurten, sirapen och hallonen. Blanda runt väl. Ska bli en kletig massa!! Fördela detta i de två formarna och platta och jämna till. Ställ sedan dem på gallret i ugnen och grädda i 1½ timme!!. Tag ut och låt stå i 5 min i formarna innan du stjälper upp dem på ett galler. Låt dom svalna under en bakduk tills de är helt svala. Undvik att skära i dom så länge de är varma. Sedan kan du njuta av dom. De går utmärkt att frysa. Dela i så fall varje bröd på mitten så du får 4 bitar. De är mäktiga. Tag sedan fram låt tina i rumstemperatur. Jättegott till både frukost och mellisfika!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar